Manuálterápia

A manuálterápia kifejezés a latin manus (kéz) szóból származik. Kézzel végzett vizsgáló és terápiás fogások összessége, melyek a támasztó és mozgató rendszer visszafordítható rendellenességeinek kezelésére szolgál. Vizsgálja és kezeli a gerincet, a végtagokat és az izmokat. Alapvetően elmondható, hogy a kiváltó ok hosszútávú megszüntetése mellett a fennálló panaszokat is hatékonyan kezeli.
A kezelést végző személyek esetén nélkülözhetetlen az anatómia kifogástalan ismerete, ezért a vizsgálatot és a kezelést kizárólag jól képzett szakemberek végezhetik, megfelelő képesítéssel. Magyarországon manuálterápiát hivatalosan csak orvos és gyógytornász végezhet.
Fontos, hogy a kezelést átfogó állapotfelmérő vizsgálat előzze meg, mely egy alapos anamnézis felvétellel kezdődik, majd ezt követően fizikális és szegmentális vizsgálat történik. Az állapotfelmérő vizsgálatok általában hosszabbak az általános kezeléseknél a pontos diagnózis felállítás érdekében. Amennyiben a páciens rendelkezik orvosi dokumentációval, röntgen, CT, vagy MR felvétellel, úgy legyen szíves az állapotfelmérésre magával hozni ezeket. Mindez azért elengedhetetlen, mert mindamellett hogy szükségünk van ezekre a leletekre a diagnózis felállítása érdekében, úgy bizonyos betegségek fennállása esetén a manuálterápia alkalmazása kontraindikált lehet.

Hogyan néz ki a kezelés?

A manuálterápia célja az izomzat lazításával, valamint az ízületek merevségének oldásával a végtagok és a gerinc mozgásának eredeti harmóniájának visszaállítása.
A terápia során a problémától függően két különböző technika alkalmazható. Mindkét esetben fontos a környező ízületek rögzítése, hogy kizárólag a problémás területre irányulhasson a kezelés. Az egyik az úgynevezett manipuláció, ami a hirtelen behatásra helyezi a hangsúlyt. Erre a módszerre a gyors, rövid mozgatások jellemzőek. A másik technika a mobilizáció, itt a lassan ismételt kíméletes kimozgatás a jellemző. Alapvetően inkább a mobilizációs fogások a jellemzőek a kezelések során, mert kíméletesebbek és többszöri ismételhetőséget tesznek lehetővé. A terapeuta a pácienssel együttműködve oldja a feszes izmokat, csökkenti a mozgásterjedelem beszűkülését az ízületekben.

Elengedhetetlen a teljes test kezelése a harmónia hosszútávú visszaállítása céljából. Például lehet, hogy a páciensnek a nyakával van a problémája, de a statika helyreállítása a medencénél és a lábboltozatoknál kezdődik. Hiszen amég a medence nincs a test középpontjában, addig a felsőbb (csigolyák, fej, felső végtag) és az alsóbb részek (alsó végtag) sincsennek szimmetriában. Bizonyos részek túlterhelődnek, más részek kevésbé veszik ki a részüket a statikus és dinamikus munkából, asszimetrikus terhelés jön létre az ízületekben és az izmokban.

A gyógyuláshoz kétségtelenül szükség van a páciensre is. A manuálterápiát rendszerint gyógytornával egészítjük ki, hogy az elért eredmény tartós maradjon.

Milyen esetekben hatásos a manuálterápia?

• Nyak, hát, derékfájdalom
  •  Gerincferdülés, Scheuermann és hanyag tartás okozta panaszok
  •  Idegbecsípődés kezelésére
  •  Végtagzsibbadás esetén